За Орнелая от Тоскана с любов

За Орнелая от Тоскана с любов

Ornellaia е един от най-значимите производители в района на Болгери на брега на Тоскана. Той е особено познат с производството на едно от най-известните и скъпи вина в Италия, носещо същото име.

Този купаж в стил Бордо е едно от оригиналните супер тоскански вина. То се произвежда от Каберне Совиньон и Мерло, с по-малки количества Каберне Фран и Пти Вердо, вместо от най-известния сорт на Тоскана - Санджовезе.

Лозето, което се намира в съседство със Sassacaia в крайбрежния регион Маремма в Тоскана, се радва на лек морски бриз, който смекчава летните горещини, и е защитено от съседните хълмове от студените зимни ветрове. Почвите са сложна смесица от алувиални, вулканични и морски елементи, което осигурява добра основа за засадените тук Бордо сортове.

След ръчно бране и внимателна селекция - първо по чепки, а след това грозд по грозд - всеки сорт и всеки лозов блок се винифицират поотделно в резервоари от неръждаема стомана. Ornellaia отлежава около 18 месеца в дъб, 70 % от който е нов.

Гроздето, което не се класира за първото вино (предимно от по-младите лозя на имението), се пренасочва към Le Serre Nuove dell'Ornellaia, второто вино на имението. Обикновено то съдържа повече Мерло и отлежава по-малко време в дъб.

През 2015 г. ясната увереност в тероара за производство на чудесно бяло вино, води до първата реколта (2013 г.) на Ornellaia Bianco. Това е купаж с преобладаващо съдържание на совиньон блан, добит от три малки лозя, определени като даващи особено изразителни плодове.

Портфолиото на Ornellaia включва още Le Volte dell'Ornellaia, което е базирано на Merlot, Poggio alla Gazze dell'Ornellaia, бяло вино на базата на Sauvignon Blanc. И накрая, Ornus dell'Ornellaia, късна реколта Petit Manseng.

Дружеството е основано през 1981 г. от маркграф Лодовико Антинори, като първата реколта е от 1985 г. От 2002 г. до 2005 г. имението е съсобственост на Robert Mondavi и Marchesi De Frescobaldi, но от 2005 г. Frescobaldi са негов пряк собственик. От 1991 г. насам Мишел Ролан е консултант-винар.

Любимецът на аукционите Ornellaia, десетилетия наред си е извоювало репутацията на едно от най-добрите италиански вина. Ето 10 важни неща, които трябва да знаем за него:

  1. Последна воля и завещание

Малцина са енофилите, които не са чували за семейство Антинори, едни от най-важните производители на вино в Тоскана и инициатори на революцията в областта на супертосканското вино. Но въпреки че патриархът Пиеро Антинори обикновено получава всички похвали, трябва да се отдаде дължимото уважение на по-малкия му брат Лодовико, който основава Ornellaia през 1981 г. Възползвайки се от доходоносното наследство от семейството на майка си, той засажда Бордо сортове през 1982 г. на тогавашното незабележително място от 70 хектара (173 акра) в храсталаците в Болгери, крайбрежна Тоскана.

  1. Първата реколта

Lodovico не пести средства за създаването на образцово винарско имение, като наема унгарския винопроизводител Тибор Гал за създаването на първата реколта - тоскански бордо бленд, който е произведен за първи път през 1985 г. Несъмнено вдъхновен както от съседната Tenuta San Guido (известна с виното си Sassicaia), така и от желанието да се конкурира с по-големия си брат Пиеро и братовчед си Николо, през 1987 г. е завършена луксозна винарна, към която се присъединява второ имение с площ 56 хектара, наречено Bellaria, разположено северно от подрайона Bolgheri. С други думи, Ornellaia е резултат от съперничество между братя и сестри.

  1. Леки сътресения

С нарастващата си репутация Ornellaia привлича вниманието на Робърт Мондави, който първоначално придобива миноритарен дял в бранда през 1999 г. Въпреки това, поради финансови затруднения, Лодовико е принуден да продаде Ornellaia на Мондави през 2001 г., който впоследствие влиза в партньорство 50/50 със семейство Фрескобалди през 2002 г. Ерата на Lodovico е приключила, но със сигурност сега Ornellaia може да се радва на известна стабилност...

За съжаление, не - всяка надежда за ползотворно и дълготрайно партньорство между семействата Мондави и Фрескобалди е разбита през 2004 г., когато Мондави продава бизнеса си на гиганта в бранша Constellation Brands. Могат ли Constellation и семейство Фрескобалди да работят заедно? Винопроизводителят на Ornellaia Аксел Хайнц предполага, че не: "Истината е, че и двете страни смятат, че няма да има много общи точки или желание да се преследват едни и същи цели", отбелязва той дипломатично. Скоро след това семейство Фрескобалди купува останалите 50 процента от Ornellaia от Constellation, като през 2005 г. поема пълния контрол.

  1. Името е Хайнц, Аксел Хайнц

Аксел Хайнц (майка французойка, баща германец) е учил в Бордо и е „наострил зъби“ в Померол, Бордо, преди да му бъде предложена работата на главен енолог в Ornellaia през 2005 г. Четвъртият енолог, приел позицията в имението, е Томас Дюро, който сега ръководи винопроизводството в Château Palmer. След 15-ата си реколта Хайнц описва Ornellaia като: "По-непосредствена, пищна и екстровертна от типичния Медок, но с необходимата свежест и баланс, които са от съществено значение за стареенето на всяко хубаво вино". Виненият журналист Антонио Галони е съгласен с него; той присъжда на реколта 2006 г. 97 точки на Ornellaia, определяйки я като "великолепна".

  1. Страната на слънцето

Хайнц признава, че най-голямото му главоболие при производството на вино е да поддържа киселинността на Ornellaia на достатъчно ниво. "За нас е предизвикателство да не изпаднем в сладко пресищане." Всъщност регионът Маремма се радва на често изгарящ средиземноморски климат с горещи лета и меки влажни зими. Въпреки това Хайнц - естествено - настоява, че Ornellaia е добре подготвена да произвежда балансирани вина, със сигурност през най-добрите реколти. "Нашият тероар е доста невероятен, тъй като близостта на лозето до Тиренско море оказва огромно влияние върху микроклимата, като през летните месеци температурите се понижават значително, особено вечер. Това създава хибриден морско-средиземноморски климат, подпомогнат от височината на нашите лозя, разположени на скалисти хълмове."

Той допълва, че почвите (с морски произход) варират значително, но преобладават варовикът и глината.

  1. Le Grand Vin

Ornellaia (140 000 бутилки годишно) обикновено е купаж от 50-60% Каберне Совиньон, 20/25% Мерло и приблизително 15% Каберне Фран, като понякога се добавя и малко Пти Вердо. "Petit Verdot е като да добавяш подправки към храната", смее се Хайнц. "Може да я подобри или да я развали, ако добавиш твърде много." Той смята, че гроздето може да придаде тежест на по-леките реколти, но твърде голямото му количество в купажа води до вина с "неприятна, нежелана рустика". Виното ферментира в съдове от неръждаема стомана и обикновено отлежава във френски дъбови бъчви в продължение на 18 месеца, като 2/3 от тях са нови. "Използваме само френски дъб", казва Хайнц. "Но постоянно експериментираме с различни бъчви и различни купажи, за да разберем дали можем да подобрим отличните си качества."

Днес Ornellaia остава сравнително достъпно, като цената на дребно на реколта 2020 г. е 630 лв. По-старите реколти обаче се продават за значителни суми на търг; салманазар (9л) от реколта 2005 г. на Ornellaia достигна над 30 000 долара по време на търг на Christie's в Ню Йорк.

  1. Втори, трети и дори четвърти вина

В допълнение към Ornellaia, Heinz произвежда около 190 000 бутилки от второто червено вино на имението - Le Serre Nuove dell'Ornellaia. Представено през 1997 г., то се произвежда от плодове от по-младите лозя и често съдържа повече Мерло от по-големия си брат; реколтата от 2020 г. например съдържа 44% Merlot, 30% Cabernet Sauvignon, 13% Cabernet Franc, 13% Petit Verdot. Има и трето вино, Le Volte dell'Ornellaia, купаж от Мерло, Каберне и Санджовезе. Обемът му е огромен - обикновено 450 000 бутилки годишно. Но все още не сме приключили; нека не забравяме Variazioni in Rosso dell'Ornellaia, привидно имитиращ купаж на Ornellaia, който обаче променя значително състава си в зависимост от условията на реколтата.

  1. Masseto

Masseto, може би най-търсеното вино на Frescobaldi, не трябва да бъде пропускано в тази дискусия. Произвеждано в скромни количества от 100 % Мерло от 1986 г. насам, то се винифицира в независимо управлявано имение с едно единствено вино и на търг се предлага за огромни суми. Наистина, самото богатство на плодовете в Masseto няма равно на себе си за някои от най-запалените му почитатели.

  1. Мондовино и Мишел Ролан

Бързата смяна на собствеността на Ornellaia от партньорство 50 на 50 между фамилиите Фрескобалди и Мондави до едноличен контрол на първата от тях е противоречивата тема на филма и документалната поредица на Джонатан Носитър "Мондовино". Двете фамилии дават коренно противоположни разкази за поредицата от събития, случили се през този период, и поставят под въпрос степента на влияние на консултанта Мишел Роланд при определянето на пищния стил и високия алкохол на Ornellaia - неговата запазена марка.

"Склонен съм да мисля, че Мишел е най-старият служител на Ornellaia, тъй като участва в блендирането от 1991 г. насам", казва Хайнц. Ролан посещава имението два или три пъти годишно и според Хайнц участва активно в избора накрайния бленд. „Дали обаче Ornellaia не е просто винена версия на Ролан, подобен на бодибилдър, напомпан със стероиди?“

"Не мисля така", отговаря Хайнц. "Богатството на Ornellaia е резултат от климатичните условия в Болгери, които очевидно дават по-зрели, по-структурирани и концентрирани вина. Мишел просто помага за това виното да стане по-голямо, но не настоява хомогенно за този по-зрял стил, както често внушават критиците му. В случая с Ornellaia пищността идва естествено - независимо от неговия принос."

  1. Ornellaia Bianco

През 2014 година Хайнц пусна на пазара своята първа реколта 2013 г. на Ornellaia Bianco - купаж от Совиньон блан и Вионие, който се продава на равни цени с по-утвърденото Ornellaia rosso. Произведено в сравнително малки количества (4000 бутилки), то се присъединява към съществуващия бял бленд - Poggio alle Gazze dell'Ornellaia - който представлява купаж от Sauvignon Blanc, Viognier, Vermentino и Verdicchio. "Истината е, че Ornellaia експериментира с бели вина от самото си създаване, като много от тях никога не са напускали вратите на избата", обяснява Хайнц. Винаги амбициозен, Хайнц вярва, че Болгери има потенциала да съперничи на най-добрите лозя за бели вина в света, макар да признава, че напредъкът "ще дойде бавно".

Що се отнася до Ornellaia Bianco, много тоскански почитатели все още не са го опитали. И едва ли ще го направят, тъй като са произведени само 4000 бутилки и те са строго разпределени между дългосрочни клиенти и "приятели" на имението. "Ако в крайна сметка успеем да направим 10 000 бутилки годишно, тогава ще бъда щастлив", казва Хайнц. "Но засега това ще остане много нишова част от империята Ornellaia."

Повече тук https://www.ornellaia.com/en/